Beats 'n drums op Antonius Schagen

29 november 2019

Verdeeld over drie sessies komen leerlingen van bovenbouw van de Antoniusschool in Schagen het lokaal binnen. Voorin staat een gigantische sambaset klaar. De leerlingen gaan zitten in de kring, waarbij een deel de behoefte niet kan weerstaan om op weg naar hun plek alvast giechelend met een vinger langs een joekel van een trommel te glijden…

 

 

Grote trommels en een golfpet

Bij binnenkomst wemelt het direct van de prangende vragen. “Meester, mogen we zo op die grote trommels?!” Het antwoord doet het ongeduld toenemen en de andere vingers zakken, op één vinger na. “Waarom draagt u eigenlijk een golfpet?” Pieter-Jan Nijessen, de slagwerker die de workshop Beats ’n drums verzorgt, is heel even verbluft, maar kan de schaterlach die daar snel op volgt niet onderdrukken. “… ik word een beetje kaal.”

 

Workshop van Cultureel Verschil

De workshop wordt georganiseerd door Cultureel Verschil, een initiatief van Lennard Gols dat kinderen en jongeren kennis laat maken met kunst en cultuur via workshops en projecten. De Beats ’n drums workshop, die vandaag gegeven wordt door Pieten-Jan, staat in het teken van sambamuziek. De workshop leert kinderen over verschillende slaginstrumenten, het belang van ritme als hartslag van muziek en hoe zij samen muziek kunnen maken.

 

 

The Imperial March

Pieter-Jan start de workshop met opbouwend geroffel. De leerlingen kijken met grote ogen toe. “Hoe doet hij dat zó snel?” Het geroffel gaat over in een ritmisch deuntje. “Star Wars”, zijn de leerlingen het unaniem met elkaar eens. Euh… Het komt niet helemaal overeen met wat Pieter-Jan in gedachte had, maar hey - het werkt. Voetjes beginnen te bewegen en de kinderen neuriën luid mee. Eén jongen kan zelfs niet blijven zitten en danst op het geluid van de trommel in het midden van de kring.

 

 

Braziliaans carnaval

Na de introductie is het de beurt aan de leerlingen. Iedere leerling krijgt een instrument: een grote trommel, een tamborim of een agogo (“Ohh, ik wil op de A… dobe, op de Adobe!”). Pieter-Jan trommelt een ritme en de leerlingen spelen het na op hun slaginstrument. Maar hóe moeilijk is het om te wachten tot de instructie afgelopen is voordat je begint?! De slagstokjes jeukten in de handen van de leerlingen - moet slaan, moet nu slaan. Het was dus even oefenen (wat sowieso beter werkt met je tong uit je mond en een grote frons), maar uiteindelijk ontstond er een alleraardigst samenspel. Buiten is het maar een grijze toestand, maar de Antoniusschool verkeert in zomerse sferen met het geluid van een heus Braziliaans carnaval!

 

 

We want more, we want more

Pieter-Jan sluit de workshop af als er toch nog een vraag komt. “Mag ik iets laten horen op de trommel, meester?” Vooruit. De jongen neemt plaats voor de groep, slaat vier keer met de trommelstokken op elkaar in de lucht en zet een soloconcert in met maximale overtuiging. Pieter-Jan kijkt glimlachend toe en begint met de jongen mee te spelen. Staan ze dan, samen, bijna alsof het een vaste prik is. En de kleine baas groeit met de seconde groter…

 



Nieuwsarchief