Rondom het thema ‘De Noordpool’ zijn de afgelopen periode verschillende betekenisvolle activiteiten bedacht, die herkenbaar, uitnodigend en uitdagend genoeg waren voor onze leerlingen. De activiteiten lagen allemaal in de ‘Zone van de naaste ontwikkeling’. Dat wil zeggen dat de activiteiten aansloten bij iedere leerling. De leerlingen leerden verbindingen te leggen tussen wat ze al wisten en de nieuwe informatie die ze tot hen kregen. Het sloot aan bij ervaringen van die kinderen die al eerder op Wintersportvakantie gingen (winter/kou) en namen anderen hierin mee. De leerlingen met concentratieproblemen leren nu actief en met plezier aan verschillende doelen zoals taal en rekenen aan het werk te gaan. Daarnaast werd er spelenderwijs gewerkt aan allerlei vaardigheden rondom de sociale emotionele ontwikkeling.
Vanuit een WoordWeb over de winter, kwamen we er al snel achter wat de leerlingen al weten. De hoeken werden dankzij verschillende voorbeelden van internet, taalrijk ingericht. In de leeshoek lagen informatie boekjes en teksten over het leven en dieren op de Noordpool. In de reken/taal hoek lagen verschillende spellen. Op de weektaak stonden linkjes naar filmpjes die de kinderen konden bekijken op hun eigen iPad over het onderwerp en maakten de bijbehorende opdrachten erbij.
In de gang is een expeditiekantoor nagemaakt met prijslijsten met informatieve teksten over verschillende expedities die geboekt konden worden. Wilde je op zoek naar het Noorderlicht of een ritje met de slee? Natuurlijk is er ook een winkelhoek gemaakt om kleding, visgerei of andere winterproducten te (ver)kopen. De leerlingen zijn voorzien van echte badges voor de gast en voor de gidsen.
In de hoeken en in de klas werden de onderzoeks vragen onderzocht. De leerlingen kwamen steeds meer te weten over het thema. Rondom het onderwerp ‘Het kompas’ hadden de leerlingen al snel bedacht waar het over moest gaan. Want als je verdwaalt, hoe vind je dan altijd de weg?
Via onze wereldoriëntatie methode hebben wij informatie opgezocht door samen teksten te lezen en filmpjes bekeken. Tijdens de techniekles leerden ze de verschillende windrichtingen en werd er gekeken hoe de wind waait. Alle leerlingen maakten een windvaan en probeerde deze buiten uit. Ook met verschillende soorten kompassen is gekeken waar de wind vandaan kwam.
Een van de populairste hoeken binnen het thema was het weerstation. Aan de hand van gekopieerde themabladen konden de leerlingen elke dag weer bekijken wat voor weer het was, weersymbolen ophangen en het weerjournaal naspelen. Het leverde leuke gesprekken op tussen de leerlingen. Naast betrokkenheid lieten de kinderen ook nieuwsgierigheid zijn en leerden steeds meer over de wereld om hun heen. Daarbij kon de leerkracht het spel goed observeren.